Bied de optie van de telefoon of beeldbellen aan aan je cliënten. Bespreek de mogelijkheden en bevestig je geloof in begeleiding vanop afstand.
Enkele tips voor beeldbellen:
- Voorzie je cliënt van een inlogprocedure indien nodig (met welk programma, via welke website,…).
- Maak geen gebruik van een publieke computer.
- Test het systeem zelf ruimschoots van te voren. Controleer je geluid en beeldinstelling.
- Gebruik een hoofdtelefoon en vraag ook je cliënt deze te gebruiken.
- Vraag je cliënt op voorhand om zich in huis af te zonderen van andere bewoners en op een rustige plek te gaan zitten.
- Vraag de patiënt indien van toepassing om de technische tools al op voorhand te uit te proberen. Je wilt tijdverlies omwille van technische issues vermijden tijdens het contact. Geluid- en beeldinstellingen zijn instellingen die soms nog aangepast moeten worden. De meeste tools checken deze instellingen automatisch tijdens het inlogproces.
Enkele tips voor telefonisch contact:
- Maak afspraken over wie het telefonisch contact initieert.
- Vraag je cliënt op voorhand om zich in huis af te zonderen van andere bewoners en op een rustige plek te gaan zitten.
- Tijdens het gesprek zijn een aantal non-verbale signalen (mimiek van het gezicht) niet zichtbaar, dus probeer dit verlies op te vangen door:
- er expliciet naar te vragen
- Bv. 'Hoe zit je er nu bij, hoe voel je je? Wat zou ik zien als we in dezelfde ruimte zouden zitten?'
- jouw non-verbale reacties expliciet te beschrijven
- Bv. ‘Dat verwondert me’, ‘Als we in dezelfde ruimte zouden zitten, zou je de glimlach op mijn gezicht zien.'
- er expliciet naar te vragen
Dankzij deze tips:
- is er een nauwer authentiek contact mogelijk
- kan er met de emoties gewerkt worden
- is er minder kans op misverstanden